A Coca-Cola pirosa mindig Coca-Cola piros – de mi a helyzet a te márkáddal?
Avagy hogyan tarthatod egységesen a márkád színeit?
Képzeld el, hogy végre elkészült az új logód és arculatod. A színek tökéletesen lettek kiválasztva, minden árnyalat gondosan igazodik a márkádhoz. A weboldaladon az arculati kék friss és modern, a bézs meleg és hívogató. Minden pontosan olyan, ahogy megálmodtad.
Aztán megérkezik az első nyomtatott anyag a nyomdából. A kék egy árnyalattal lilásabb, a bézs szürkésnek tűnik. Bár a színek felismerhetők, mégsem teljesen azok, amiket a képernyőn láttál.
Ez nem hiba – hanem a színek természetes viselkedése. A szín ugyanis nem egy állandó dolog. Attól függően változik, hogy milyen felületen, mileyn hordozón és milyen technológiával jelenik meg. A képernyőn fényből áll össze, a nyomtatásban pedig festékből. És ez már önmagában is magyarázat arra, hogy miért van különbség.
Mi a Designizmusnál pontosan tudjuk, hogyan kell kezelni a színeket
A színek viselkedése nem véletlenszerű, hanem szabályok mentén működik. Mi pedig ezeket a szabályokat ismerjük és használjuk, hogy biztosítsuk a lehető legkövetkezetesebb megjelenést minden felületen. Ezért láthatsz a styleguide-ban annyi furcsa rövidítést és számot egy-egy szín mellett.
RGB, CMYK, HEX, Pantone? – Ezek nem véletlenszerű kódok, hanem annak a biztosítékai, hogy a márkád színei minden felületen a lehető legközelebb maradjanak az eredeti elképzeléshez.
Miért fontos ez? – Mert egy arculati szín akkor működik igazán jól, ha mindenhol egységes. Egy Coca-Cola piros mindig Coca-Cola piros, egy IKEA sárga mindig IKEA sárga – és mi azon dolgozunk, hogy a te márkád színei minden felületen a lehető legközelebb maradjanak az eredetihez.
Miért van szükség több színkódra?
Nézzünk meg egy példát. A Coca-Cola pirosa nem csupán egy „piros”, hanem egy meghatározott színkód, amely minden csomagoláson, reklámon és terméken pontosan ugyanaz.
- Digitális felületen (weboldal, közösségi média) – Az RGB rendszerben fényből állnak össze a színek, ezért ezek mindig élénkebbek.
- Nyomtatott anyagokon (névjegykártya, plakát, szórólap) – Itt CMYK színmódban dolgozunk, ahol a színeket négy alapszínből (cián, bíbor, sárga, fekete) keverik ki.
- Prémium nyomtatás esetén (luxus csomagolás, magazinhirdetés) – A Pantone színrendszert használják, amely garantálja, hogy a szín mindenhol pontosan azonos legyen.
Egy kisebb vállalkozásnak ritkán van lehetősége Pantone színekkel dolgozni, mert költségesebb és speciális nyomdai eljárást igényel. Ezért a legtöbb esetben CMYK nyomtatást alkalmaznak, amely bár költséghatékonyabb, egyes árnyalatokban eltéréseket eredményezhet.
És miért néz ki másképp a szín a monitoron?
A kijelzők RGB rendszerben működnek, ami azt jelenti, hogy a színeket fényből keverik ki. Minél több fény keveredik, annál világosabb a szín. Ezért van az, hogy ami a monitorodon vibráló neonpink, az nyomtatásban halványabb, pasztellesebb árnyalat lehet, mert a festék nem képes ugyanazokat az élénk tónusokat visszaadni.
Miért kapsz többféle fájltípust egy logópakkban?
Amikor elkészítünk egy logót, azt többféle színmódban és formátumban adjuk át, hogy biztosak lehessünk benne, minden felületen a legjobb eredményt nyújtja. Ezért egy logócsomag általában tartalmaz:
- RGB színmódú PNG fájlt – weboldalakhoz, közösségi médiához.
- CMYK színmódú JPEG-et – nyomtatott anyagokhoz.
- EPS fájlt – ami Pantone és CMYK színmódban is használható, biztosítva a legjobb minőséget professzionális nyomdai alkalmazásokhoz.
Nálunk biztonságban vagy
A Designizmusnál nemcsak a logódat tervezzük meg, hanem azt is biztosítjuk, hogy a színeid minden felületen úgy jelenjenek meg, ahogy kell. Tudjuk, hogy a szín egy márkaidentitás egyik legfontosabb eleme, és segítünk abban, hogy a lehető legkonzisztensebb módon használd – akár digitálisan, akár nyomtatva.
Ezért, amikor a styleguide-ban számokat és rövidítéseket látsz, ne aggódj – ezek mögött mi állunk, hogy biztosítsuk a márkád egységes megjelenését.
